Copyright © 2020. All Rights Reserved

КОЛКО СЪН НИ Е НЕОБХОДИМ?

20 май 2019
КОЛКО СЪН НИ Е НЕОБХОДИМ?

Сънят е жизненоважен за физическото и психическото здраве. Това е моментът, в който тялото се отпуска и му предстои възстановяване от всички процеси, които извършва през деня.

Кога обаче трябва да си лягаме и каква да бъде продължителността на съня?

 В публичното пространство и в научните среди се говори за необходимост от сън в порядъка на 7-9 часа на денонощие, но това не е валидно за всеки. Общоприетият ритъм на сън е той да бъде през нощта, а да сме активни през деня. Да, но това е относително и се различава при всеки индивид, в зависимост от възраст, бит, култура, темперамент и т.н. Една част от хората бодърстват до късно нощем и да се будят сутрин в общоприетото време, за тях е много трудно. Да бъдеш по – активен вечер не е просто навик, а зависи от вътрешния биологичен часовник, който регулира апетита и обмяната на веществата. При някои хора този часовник е настроен да заспиват по-рано вечер и да са по-ранобудни сутрин. При други нещата стоят точно обратното. Те са предразположени да будуват до късно нощем и да се отварят очи мъчително сутрин. Всъщност това е генетична предразположеност, а не прищявка.

Не бива да се подценява и начина на живот.

Ритъмът ни може да се промени и от други фактори, като работа на смени, купони до малките часове, с напредването на възрастта, прием на медикаменти и др. Хората, които си лягат рано и стават рано се наричат чучулига, а тези, които имат проблем със сутрешният будилник, а нощем се чувстват свежи и продуктивни пък биват наричани сови. Препоръчително е, ако започвате работа рано, а сте тип „сова”, поне в почивните дни да релаксирате като следвате вътрешния си биологичен часовник.

Необходимостта от сън средно осем часа на нощ са достатъчни и за двата пола, но мъжете са по-тежко засегнати при лишаване от сън. Липсата на сън причинява по-голяма нетрудоспособност при тях, отколкото при жените, но пък те се възстановяват по-бързо двойно по-бързо от жените. Разбира се, възможно е всеки да „обучи“ вътрешния си часовник, за да ни помогне да се чувстваме по-будни или сънливи в различни части на деня и в зависимост от нуждите на нашия начин на живот. Но оставени сами на себе си, естествените ритми на тялото, правят мъжете „сови“, а жените „чучулиги“.

Има и друг вид хора, страдащи от проблеми със съня. Това са тези, които работят на смени. Въпреки, че организмът ти свиква да спи през деня, много често се събуждат след по-малко от седем часа сън, поради сигналите на циркардните ритми. Това не означава, че на тях не са им необходими седем до осем часа сън на ден, а че е по-трудно да се спи през деня. С течение на времето това може да доведе до хронично лишаване от сън.

Циркадните ритми се контролират от област на мозъка, наречена хипоталамус, а външните влияния включват светлината, която се изпраща съобщение до мозъка ни, че е време да се събуди и тъмнината, която е индикатор за тялото ни, че е време да освободите мелатонин, хормон, който ни помага да заспите. Редовното лягане и ставане в едно и също време, също поддържат циркадния ритъм нормален и помагат да се намали вероятността от проблеми със съня.

Сънят е жизненоважен за нашето физическо и психическо здраве. Но как можем да разберем дали наистина спим добре?

В случай, че работим на смени, ако пътуваме много и особено ако сменяме часови пояси, вашият сън вероятно не изглежда точно като съня на другите хора. Моделите на съня се измерват трудно и не е правилно да се сравнява с тези на хората около вас. Както отбелязахме средно възрастните трябва да получават оптимално между седем и девет часа сън всяка нощ, но тези нужди варират индивидуално. Например, някои хора се чувстват най-добре с осем последователни часа сън, докато други се справят добре с шест до седем часа през нощта и през деня. Други пък  когато техният график за сън се промени, например през отпуска промяната се отразява положително с по-късно лягане и по-късно ставане.

Всеки един от нас, независимо от възрастта ни трябва да посреща нуждите си от сън, за да се справя с предизвикателствата на живота всеки ден. По какво да разберем дали сънят ни е достатъчен? Това са ориентировъчни критерии, изготвени от American Sleep Association на база дългогодишни проучвания върху проблемите със съня:

  • Заспивате в рамките на 15-20 минути от лягане, за да спите;
  • Редовно спите седем до девет часа в рамките на 24 часа;
  • Докато сте в леглото си, вашият сън е непрекъснат - нямате дълги периоди когато лежите и искате да заспите;
  • Вашият партньор или членове на семейството не забелязват никакво смущаващо или необичайно при вас, докато спите, като хъркане, паузи в дишането, безпокойство или друго поведение;
  • След събуждане се чувствате освежени, сякаш сте „напълнили резервоара“;
  • След събуждане не чувствае тревога и сте способни да бъдете продуктивни по време на будните часове.

Ако отговорите положително на половината от тях, то тогава честито – Вие спадате към тази 1/3 от населението, която релаксира добре и няма проблем със заспиването. За съжаление обаче инсомнията засяга останалите 2/3 от населението. Стресът, напрежението, депресия, безработица, безпаричие, здравословни проблеми и т.н. са само част от виновниците за изгубения ни сън. Ние нямаме право, а пък и не можем дълго да неглижираме проблема, тъй като липсата на сън води до редица заболявания, спад в концентрацията и повишена опасност от трудови злополуки.

Решение на проблема с безсънието дава българската биотехнологична компания за продукти за здравето: „Зонафарм“. Тя разработи и пусна на пазара иновативна и напълно уникална за българския пазар формула на ВОДА ЗА СЪН –Relax Zone, която по напълно естествен и здравословен начин ни връща добрият сън, от който се нуждаем.Relax Zone е чудесен природен продукт за всеки един, който има следните проблеми:

 

  • Трудно заспиване
  • Чести нощни будения
  • Невъзможност за повторно заспиване
  • Сънливост и отпуснатост през деня

Relax Zone връща съня обратно и подпомага нашето психическо и физическо възстановяване. Поръчайте ТУК с безплатна доставка или търсете в по-добрите аптеки.

ПРИРОДНО ТРИО ПЕЧЕЛИ БИТКАТА С БЕЗСЪНИЕТО

Освен така важният за заспиването Мелатонин, в „Релаксзон“ се съдържат още две изключително ценни съставки: Магнезий и Гама-аминомаслена киселина /ГАМК/. Магнезият подпомага дейността на централната нервна система, а ГАМК е незаменима аминокиселина, която сваля напрежението и възпрепятства прекомерното изгаряне на нервни клетки.

прочети още
БЕЛТЪЧИНИ-ВЕЩЕСТВАТА, БЕЗ КОИТО НЕ МОЖЕМ

Протеините трябва да се приемат ежедневно, тъй като складове и резерви за белтъчини в човешкия организъм няма.

прочети още
СВЕТОВНА ИНОВАЦИЯ В ПРЕДОТВРАТЯВАНЕТО И КОНТРОЛА НАД ДИАБЕТА

Натуралният екстракт „Глуцевия“ доказано намалява кръвната захар и липидните показатели до здравословни нива

прочети още
КАК ДА СЕ СПРАВИМ С ПРОЛЕТНАТА УМОРА

Широко разпространено е схващането, че винаги можем да получим всичко необходимо от храната, но това не винаги е напълно вярно. Често тялото ни „скрива“, че нещо му липсва и болестите, и състоянията, свързани с този недостиг, могат да се развият без видими симптоми. Едно от тези състояния е пролетната авитаминоза-нарушаване на нормалните жизнени процеси в организмам поради продължителното отсъствие на един или няколко витамина.

прочети още